|
Post by paul106gti on Jul 1, 2008 20:47:33 GMT 1
Hey allemaal. Ik wil mijn auto gaan verfraaien met de welbekende leds. Nu had ik laatst bij een online shop geinformeerd hoe ik die het beste aan kon sluiten. ze zeiden van dat je het volgende schema aan moest houden: + accu --> led - led - led - weerstand --> - accu. of de weerstand ergens anders tussen. Maar kan je gewoon niet 100 ledjes aan elkaar solderen en dan vervolgens gewoon + en - aan de accu vastmaken? Mensen met tips/ervaring graag help Mvg Paul
|
|
|
Post by speedyboz on Jul 2, 2008 16:51:24 GMT 1
hey paul.
het aan elkaar maken van honderde letjes zou wel ideaal zijn, maar dit kan hellaas niet. wel kan je een heel eind gaan hoor met het aantal leds.
een voorbeeld: een ledje is 1,2volt dus zou je maximaal 10 ledjes achterelkaar kunnen doen kom je op 12 volt. je kan wel meer ledjes doen, maar dan krijg je een zogenoemde serie parralel schakeling. net als in de kerstboom zeg maar, dan krijg je steeds groepjes van 10.
maar pm me anders effe je msn adres is wat makkelijker uit te leggen.
Greetz, SpeedyBoZ
|
|
|
Post by teunis on Oct 4, 2008 13:10:39 GMT 1
Kweet niet of je ze er al in hebt, maar het beste is tog denk ik hoe die webshop beschrijft. Ik weet niet wat voor leds je wil nemen, maar de welbekende felblauwe leds zijn 1,5 volt. Je moet dan dus 12V+ --- weerstand (120 ohm ) - led - led -led- 12 V- en als je meerdere leds dan bij elkaar wil hebben dan is het een kwestie van verbinden. Dus: -weerstand (120 ohm ) - led - led -led- - | | 12V+ -weerstand (120 ohm ) - led - led -led- - - 12V- | | weerstand (120 ohm ) - led - led -led- - Die verticale streepjes moeten bij het begin en het eind en niet naast elkaar
|
|