Post by speeddemon on Nov 16, 2006 22:58:27 GMT 1
Deze tutorial vond ik op een site voor scooters, maar is ook voor ons tuners goed bruikbaar!!
How-to polysteren (kappen bewerken)
Deze how-to beschrijft hoe je je scooterkappen kunt bewerken. Na een spuitbeurt zal niet meer te zien zijn dat het hele design van de kap veranderd is. Hieronder staan enkele eind resultaten. Lees de howto aandachtig door voordat je begint, heb je nog vragen, dan kun je terecht in het forum.
Benodigdheden:
1. scooterkappen
2. polyestermatten
3. polyester hars
4. plamuur
5. schuurpapier korrel: 80, 150, 300, 600, 1000 (korrels zijn niet persé nodig die maten)
6. véél wegwerk kwastjes
7. veel geduld
(de materialen zijn verkrijgbaar bij doe-het-zelf zaken zoals Praxis, Gamma etc.)
Welke stappen moet je doen:
Stap 1. Voor te beginnen monteer je de kappen op je scooter, zodat je de basis goed hebt, dan kan er ook niks mis gaan. (in deze how-to wordt beschreven hoe je van de monoseat van een Yamaha Aerox en de zijkap één aansluitend geheel maakt).
Stap 2:
Dan ga je poliester hars mengen met verharder (dosering volgens verpakking).
Stap 3:
Dan ga je de poliestermatjes op maat knippen en maakt de uiteinde beetje ruw (veel profiel)
Stap 4:
Dan pak je korrel 80 schuurpapier en ga je het te polyesteren stuk kap goed opschuren, voor betere hechting.
Stap 5:
Dan ga je de matjes op de kappen leggen en met de verharder indompelen totdat ze "doorzichtig" worden.
Zoals je op onderstaande afbeelding ziet zijn de matjes van wit naar transparant geworden.
Hier ga je mee door totdat alles bedekt is:
Stap 6:
Als alles bedekt is ga je schuren, schuren, schuren totdat et mooi glad is.
Eventueel nog weer met matjes bijwerken.
Stap 7:
Dan ga je de plamuur mengen met de verharder (zie gebruiksaanwijzing).
Dan als je dat gedaan hebt ga je een laagje plamuur erop smeren, en dan weer schuren, plamuur, schuren etc etc
dan krijg je zoiets:
(op de foto heb ik spuitplamuur gebruikt zodat alles 1 kleur wordt voor oneffenheden te kijken)
Stap 8:
Blijf door gaan dit doen totdat alles glad is...
Dan pak je een spuitbus spuitplamuur en ga je de hele kap spuiten.
Dan ga je dit tot fijne korrel opschuren.
Stap 9:
Dit herhaal je en eventuele aanpassingen maken totdat je tevreden bent en het glad is.
Dan ga je de lak eroverheen doen (zie andere how-to).
Dan als de lak erop zit, de blanke lak en dan 24 uur laten uitharden, dan moet hij als je alles goed gedaan hebt, mooi glad zijn.
Het resultaat:
Dan komt het zo uit te zien als hieronder (dit is nog niet 100% afgewerkt!!)
Waar moet je rekening meer houden:
- Gebruik niet teveel plamuur want dit gaat barsten!!!!!
- Kwastjes worden erg snel hard dus gebruik daarom wegwerp.
- Hars is een vies goedje en krijg je moeilijk van je handen!!!
- Hars en plamuur gaat NIET uit je kleren!!!!!!!!!!
FAQ (vragen en antwoorden):
Ik heb alles gedaan zoals je hebt uitgelegd maar mijn polyester wordt niet hard of heel langzaam...
- Je hebt dan te weinig verharder gebruikt, probeer dit op te lossen met een laagje hars of je moet overnieuw beginnen (dit is tevens ook bij het plamuur)
Mijn kappen worden niet glad, hoe kan dit?
- Het is egt heeel veel werk en als je geen geduld hebt kan je hier beter niet aan beginnen
De tutorial is niet van mezelf, maar gemaakt door
"Gemaakt door: Special SR - Danny Stelten"
van www.scootxtreme.nl
How-to polysteren (kappen bewerken)
Deze how-to beschrijft hoe je je scooterkappen kunt bewerken. Na een spuitbeurt zal niet meer te zien zijn dat het hele design van de kap veranderd is. Hieronder staan enkele eind resultaten. Lees de howto aandachtig door voordat je begint, heb je nog vragen, dan kun je terecht in het forum.
Benodigdheden:
1. scooterkappen
2. polyestermatten
3. polyester hars
4. plamuur
5. schuurpapier korrel: 80, 150, 300, 600, 1000 (korrels zijn niet persé nodig die maten)
6. véél wegwerk kwastjes
7. veel geduld
(de materialen zijn verkrijgbaar bij doe-het-zelf zaken zoals Praxis, Gamma etc.)
Welke stappen moet je doen:
Stap 1. Voor te beginnen monteer je de kappen op je scooter, zodat je de basis goed hebt, dan kan er ook niks mis gaan. (in deze how-to wordt beschreven hoe je van de monoseat van een Yamaha Aerox en de zijkap één aansluitend geheel maakt).
Stap 2:
Dan ga je poliester hars mengen met verharder (dosering volgens verpakking).
Stap 3:
Dan ga je de poliestermatjes op maat knippen en maakt de uiteinde beetje ruw (veel profiel)
Stap 4:
Dan pak je korrel 80 schuurpapier en ga je het te polyesteren stuk kap goed opschuren, voor betere hechting.
Stap 5:
Dan ga je de matjes op de kappen leggen en met de verharder indompelen totdat ze "doorzichtig" worden.
Zoals je op onderstaande afbeelding ziet zijn de matjes van wit naar transparant geworden.
Hier ga je mee door totdat alles bedekt is:
Stap 6:
Als alles bedekt is ga je schuren, schuren, schuren totdat et mooi glad is.
Eventueel nog weer met matjes bijwerken.
Stap 7:
Dan ga je de plamuur mengen met de verharder (zie gebruiksaanwijzing).
Dan als je dat gedaan hebt ga je een laagje plamuur erop smeren, en dan weer schuren, plamuur, schuren etc etc
dan krijg je zoiets:
(op de foto heb ik spuitplamuur gebruikt zodat alles 1 kleur wordt voor oneffenheden te kijken)
Stap 8:
Blijf door gaan dit doen totdat alles glad is...
Dan pak je een spuitbus spuitplamuur en ga je de hele kap spuiten.
Dan ga je dit tot fijne korrel opschuren.
Stap 9:
Dit herhaal je en eventuele aanpassingen maken totdat je tevreden bent en het glad is.
Dan ga je de lak eroverheen doen (zie andere how-to).
Dan als de lak erop zit, de blanke lak en dan 24 uur laten uitharden, dan moet hij als je alles goed gedaan hebt, mooi glad zijn.
Het resultaat:
Dan komt het zo uit te zien als hieronder (dit is nog niet 100% afgewerkt!!)
Waar moet je rekening meer houden:
- Gebruik niet teveel plamuur want dit gaat barsten!!!!!
- Kwastjes worden erg snel hard dus gebruik daarom wegwerp.
- Hars is een vies goedje en krijg je moeilijk van je handen!!!
- Hars en plamuur gaat NIET uit je kleren!!!!!!!!!!
FAQ (vragen en antwoorden):
Ik heb alles gedaan zoals je hebt uitgelegd maar mijn polyester wordt niet hard of heel langzaam...
- Je hebt dan te weinig verharder gebruikt, probeer dit op te lossen met een laagje hars of je moet overnieuw beginnen (dit is tevens ook bij het plamuur)
Mijn kappen worden niet glad, hoe kan dit?
- Het is egt heeel veel werk en als je geen geduld hebt kan je hier beter niet aan beginnen
De tutorial is niet van mezelf, maar gemaakt door
"Gemaakt door: Special SR - Danny Stelten"
van www.scootxtreme.nl